B6-4ALL
Glasheldere gedragsverwachtingen op de Kubus met B6-4ALL.
De Kubus staat bekend om de rust die er heerst in de school. Daar werken wij hard aan samen met al onze leerlingen. Ook zijn we voortdurend in gesprek hoe we de rust , regelmaat en routines op orde houden. Met het team kwamen wij erachter dat veel leerlingen snel handelen zonder erbij na te denken in verschillende situaties (= impulsbeheersing). Daarom hebben we onderzoek gedaan naar impulsbeheersing binnen school. Binnen het onderzoek heeft de ontwikkelgroep gezocht naar een passende methodiek. Uiteindelijk hebben wij als team besloten om aan het werk te gaan met het interventieprogramma B6-4ALL.
Door B6-4ALL verwachten wij dat de impulsbeheersing bij de leerlingen wordt verbeterd, met tot gevolg nog meer rust en duidelijkheid binnen de school. B6-4ALL werkt vanuit de positieve psychologie. Op de Kubus gaan we de leerlingen in gedragslessen aanleren wat we van ze verwachten. Daarna belonen we de leerlingen, als ze gewenst gedrag laten zien. Zo maken we zichtbaar en belangrijk wat goed gaat en wat ze allemaal al kunnen! We leggen zo dus meer de nadruk op wat goed gaat. Lukt dat niet dan gaan we ze dat aanleren. Door de beloning wordt het ook nog eens heel leuk om te laten zien dat je het kan!
Als school hebben wij gekeken welk positief gedrag wij graag willen zien binnen en buiten de school bij de leerlingen, leerkrachten en ouders. Op deze manier spreken wij allemaal dezelfde taal en is het voor iedereen duidelijk welke verwachtingen wij op de Kubus hebben. Met deze glasheldere gedragsafspraken zorgen we bovendien dat leerlingen op de Kubus veel minder moeten nadenken over hoe ze zich moeten gedragen. Dat weten ze, dat hebben ze geleerd. Hierdoor zijn de leerlingen op de Kubus veel beter in staat om hun aandacht volledig bij de lessen en de uitleg te hebben.